Fuhler: ,,Er kwam van alles aan de orde. Op een gegeven moment werd er gesproken over een overdekte ijsbaan in Emmen. Nu, dat leek mij niet realistisch. Ben en ik keken elkaar aan en dropten een totaal ander plan: het onder handen nemen van de oude vuilnisbelt en die geschikter maken voor meerdere sporten."

De beide ondernemers kregen het voor elkaar. De gemeente vroeg hen om met uitgewerkte plannen te komen en legde er daarna samen met de provincie geld bij om ze uit te kunnen voeren. In totaal gaat het om ruim 1,2 miljoen euro. Van dit geld wordt de in 1984 gesloten voormalige afvalberg van Emmen flink onder handen genomen.

Er komt een betonnen fietspad van zo’n 1200 meter lengte, de bestaande wandelpaden worden opgeknapt en de verrotte houten trap naar de top op 23 meter hoogte wordt geheel vervangen. ,,Daarnaast wordt het groen onder handen genomen. Daar is de afgelopen periode niet zo bar veel werk van gemaakt", zegt wethouder René van der Weide (Wakker Emmen).

Eind vorig jaar is begonnen met de uitvoering van het project dat de naam De Muur van Emmen heeft gekregen. ,,De verrotte trap is al weg en een klein deel van de nieuwe trap ligt er al", zegt Berend Snoek, projectleider van het bedrijf van Fuhler. ,,Ook hebben we al 5000 kuub leem naar de berg gebracht die als ondergrond moet dienen van het nieuwe fietspad. Daar komt straks nog 10.000 kuub leem bij."

Het fietspad krijgt een stijgingspercentage van maximaal 16 procent. De in Odoorn woonachtige Ben Timmermans (47) ziet zich er al tegenop fietsen. Hij is een groot wielerliefhebber. Zijn kompaan Fuhler doet aan triatlons.

,,We kennen elkaar al vanaf de periode toen we een jaar of zes waren. We zaten allebei op schaatsen en ging voor trainingen vaak naar de kunstijsbaan in Assen."

Schaatsen kan niet op de oude vuilnisbult. Wandelen, fietsen en mountainbiken wel. En als het aan Timmermans en Fuhler ligt, wordt er binnen enkele jaren ook nog gerodeld. Op eigen kosten willen zij een rodelbaan aanleggen. Dat is fase twee. Net als de bouw van een koffiecorner annex uitkijkpunt op de top", zegt Fuhler. ,,Wat er nu gebeurt, daar is geen bestemmingsplanprocedure voor nodig. Voor een rodelbaan en een koffiecorner wel."

Voor het gebruik van de rodelbaan zal steeds een kleine bijdrage worden gevraagd. ,,Wij willen deze baan en een koffiecorner niet om zoveel mogelijk geld te verdienen, maar om mensen plezier te bezorgen. Als wij daarmee quitte draaien, zijn wij tevreden", zegt Timmermans.

Met de gemeente Emmen valt te praten over een rodelbaan en een koffiecorner, maar in de directe omgeving is niet iedereen enthousiast. Buurtbewoners vrezen voor aantasting van hun woon- en leefgenot en voor teloorgang van flora en fauna. Timmermans: ,,Om die redenen zijn de plannen al op onderdelen aangepast. Om zo weinig mogelijk overlast te bezorgen, komen de extra parkeerplaatsen op een andere plek, aan de kant van Emmer-Compascuum. Daar willen we later ook de rodelbaan gaan aanleggen".

De koffiecorner zou heel goed een gebouwtje op metalen palen kunnen worden. Fuhler: ,,Hufterproof en met een geweldig uitzicht over het gebied. Maar goed, zo ver is het nog niet. Eerst fase één op een goede manier afronden. Als het weer een beetje meewerkt, is die klus over een maand of twee geklaard en kunnen de eerste fietsers de Muur van Emmen beklimmen via het gloednieuwe fietspad".