Ommetje SeniorensportMM

Wilt u graag elke dag een beweegmoment hebben maar vindt u het lastig om dat in te plannen? Wie weet kan de Ommetjes app van de Hersenstichting hierin een stimulans zijn.

Professor Scherder heeft deze samen met de Hersenstichting ontwikkeld. Persoonlijk vind ik hem erg leuk. Hij is gebruiksvriendelijk en door de leuke toevoegingen stimuleert hij daadwerkelijk om dagelijks een stukje te lopen of te fietsen. Als je 20 minuten aaneengesloten loopt of fiets kun je punten halen. Ook zijn er extra punten te behalen als het je bijv. lukt om een aantal dagen achter elkaar te lopen.

Het is natuurlijk nog leuker om in een team te lopen en daarom hebben wij een team aangemaakt onder de naam SeniorensportMM. Het zou ontzettend leuk zijn als er veel mensen in dit team mee gaan doen.

Heeft u de app al op uw telefoon en doet u al in een ander team mee dan is het ook mogelijk om daarnaast in het team van Seniorensport MM mee te doen.

Hoe doe je mee aan Ommetje SeniorensportMM?

Download geheel gratis de app Ommetje van de Hersenstichting en maak een account aan. Kies ervoor om mee te doen met een team en voer de code  NKQBA  in. U doet dan mee met de groep SeniorensportMM en kunt gelijk beginnen.

Vind u het lastig om de app te downloaden? Bel of mail WijkKlikEmmerhout Tel 06-417201168 of 06-54393916 mail: redactie@wijkklikemmerhout.nl. Wij gaan u helpen.



Programma Doortrappen

(Mee) door fietsen blijven ouderen langer gezond, sociaal en zelfredzaam. Ouderen fietsen graag, en willen graag blijven fietsen, maar ze zijn ook kwetsbaar in het verkeer. Het programma Doortrappen heeft de ambitie dat ouderen zo lang mogelijk veilig blijven fietsen. Doortrappen motiveert hen zelf maatregelen te nemen om veilig te blijven fietsen.

Neem eens kijkje op de uitgebreide website van Doortrappen www.doortrappen.nl  en u zult zien hoeveel informatie er te vinden is over fietsen en veiligheid.

 

Hieronder alvast een belangrijk onderwerp!

Op en afstappen op de fiets

Veel fietsers hebben zich een manier van op- en afstappen aangeleerd die voor jongeren geen enkel probleem vormt, maar bij oudere fietsers grote kans geeft om te vallen. Bijvoorbeeld: opstappen met een been op de trapper in lage stand, met het andere been aan dezelfde kant afzetten, dan met weinig snelheid dat been overlangs naar de andere kant brengen op de andere trapper en dan op het zadel wippen.

De meest veilige manier van opstappen en wegrijden is als volgt:

  • Ga naast de fiets staan en breng een beenbinnendoor naar de andere kant (dat kan alleen met een doorloopframe).
  • Ga op het zadel zitten met de fiets rechtop en tenminste een voet stevig aan de grond (daarvoor moet het zadel laag en ver naar achter staan).
  • Zet met de andere voet de trapper omhoog (met een terugtraprem kan dat lastig zijn) en trap die in een beweging krachtig omlaag (kies daarvoor een versnelling die niet te licht maar ook niet te zwaar is).
  • Daarna de andere voet op de trapper en doortrappen.

De meest veilige manier om te stoppen en af te stappen is:

Rem tot stilstand met beide handen aan het stuur,
Blijf zitten op het zadel en zet tenminste een been stevig op de grond,
Breng het andere been naar dezelfde kant.



Oproep:  Tandemfietsmaatje gezocht

Voor een meneer met een visuele beperking zijn we op zoek naar een fietsmaatje. Het gaat om het fietsen op de voorste fiets van een tandem.   Meneer woont in de Wijk de Rietlanden in Emmen. Vindt u het leuk om af en toe fietsmaatje te zijn, geef dit dan aan ons door.

Puzzels:

Puzzel 1:


Welke zin komt er te staan als je deze rebus oplost?

Puzzel 2 : 

Antwoord puzzel 2 heeft 3 cijfers

Achterhaal ze en zet ze in de goede volgorde.

Antwoorden Droedels Nieuwsbrief januari

Droedel 1:       First Lady

Droedel 2:       Nachtblind

 

Heel veel plezier met het oplossen van de puzzels.

De antwoorden geven we in de volgende nieuwsbrief.

Hartelijke groeten van

Petra van den Bosch
Esther Witte
Eefke Weismann - Hooijer